#EnToenWasErLicht |
Praktisch |
#Entoenwaserlicht is een project door en voor Herentenaren. Vanaf vrijdag 18 december 2020 verbindt een slinger van licht, muziek en kunst alle huizen, straten, wijken en deelgemeenten met elkaar.
REused zorgt voor drie van de tentoongestelde kunstinstallaties : de lichtinstallaties van Peter Snijder, Jason van der Woude en Bart Dewolf. Het volledige programma vind je hier. |
Wanneer: vrijdag 18 december t.e.m. zondag 3 januari 2021
Uur: 17u30-22u30 Waar:
Een samenwerking tussen onder andere de gemeente Herent, GC De Wildeman en REused. |
ANGULUS, cover me — Peter Snijder
Na Nederland — waar hij onder andere Amsterdam een eigen lichtpoort bezorgde — Monaco en Duitsland, is het nu de beurt aan Veltem-Beisem om kennis te maken met de lichtkunst van Peter Snijder. Peter Snijder (°1974), rasechte Kempenaar en lichtkunstenaar, won in 2015 met het werk ‘LUX CATHEDRA’ de tweede prijs Foederer Talent Award, uitgereikt op het Eindhovens Lichtfestival GLOW. Dit was het duwtje in de rug waardoor hij zijn nieuw project — de lichtinstallatie 'ANGULUS, cover me' — kon realiseren. Waar: 'ANGULUS, cover me' kan je vanaf nu vrijdag 18 december om 17u30 aan de achterkant van de Sint-Laurentiuskerk van Veltem-Beisem bekijken. Meer over Peter Snijder |
Architecturale bogen — Jason Van der Woude
Jason van der Woude (NL) was als student aan de kunstacademie van Breda al Artist in Residence van de Verbeke Foundation. Voor de vaste collectie van de Verbeke Foundation maakte hij een open ruimte, zonder een vooropgezette functie. Zijn werk als kunstenaar heeft betrekking op (niet-) functionele ruimte, het gebruik van herwonnen materiaal en illusies van functionaliteit. Meer over Jason van der Woude |
KerstTrashBoom — Bart Dewolf
Bart Dewolf vertrok ooit vanuit de vraag wat toekomstige archeologen zouden afleiden uit vondsten uit onze samenleving. Bart bouwt installaties met de vondsten van zijn eigen (veld)onderzoek. Ook zorgvuldige demontage van bestaande, maar in onbruik geraakte installaties, vormen een inspiratiebron. Deze installaties zijn als reconstructies, maar dan niet gebonden aan de noodzaak van historische juistheid.
Niet alleen de kleur en vorm krijgt plaats in de creatie, ook de symboliek en sfeer van de voorwerpen die tot grondstof dienden, zijn voor hem van belang. De uiteindelijke installaties zijn soms figuratief (insecten, planten) soms surrealistisch, symbolisch van aard, als in realiteit gebouwde en dimensionale uitvoering van cartoons (normaal meestal in enige prenten neergetekend). Ze vormen zo een wereld als komende uit post-apocalyptische kindersurprises. Meer over Bart Dewolf |